Deze site gaat over het wooncomplex 225 van de Haagse Woningbouwcorporatie Haag Wonen. Haag Wonen doet voorkomen belang te hechten aan de wens van haar Huurders.Uit de dagelijkse praktijk blijkt echter dat de eigen opvattingen leidend zijn bij het te voeren beleid. Als Bewonerscommissie van complex 225 hebben wij in de negen jaar van ons bestaan kunnen ervaren dat het polderen op basis van de Overlegwet ons huurders nauwelijks invloed geeft. Deze semi-overheid doet zoals alle overheden alleen wat het zelf wil. Voor de afrekening servicekosten heeft men ons een pro forma instemmingsrecht gegeven.
De problemen van ons complex zijn kenmerkend voor de corporatie sector. Het complex heeft al jaren te maken met achterstallig onderhoud. Huurders worden ondanks veelvuldig klagen vaak niet of gedeeltelijk geholpen. Om de onderhoudsgebreken inzichtelijk te maken zijn in 2015 en 2017 rapportages gemaakt door de oud-voorzitter van de Huudersvereniging Haag Wonen (HHW). Zowel de Huurdersorganisatie als de Corporatie willen niet dat individuele onderhoudszaken aan de orde komen in het Overleg. Huurders moeten daarvoor zelf naar de Huurcommissie.
Dat een procedure bij de Huurcommissie voor veel mensen te ingewikkeld is, veel gebreken geen recht op huurverlaging geven en Haag Wonen bij huurvermindering vaak niets doet, is geen reden om het thema onderhoud nu eens echt concreet te maken in het Overleg.
De gemeente heeft de wettelijke mogelijkheid toe te zien op de kwaliteit van woningen. Uit Raadsvragen door Hart voor Den Haag/Groep de Mos blijkt dat de gemeente genoegen neemt met de toezegging van de corporatie om bewoners te bezoeken. Onderhoud is geen onderdeel van het jaarlijks overleg met Haag Wonen wat resulteert in prestatieafspraken,“omdat onderhoud wettelijk is vastgelegd.” Daarmee zegt de gemeente dat de corporatie zich nooit onttrekt aan haar wettelijke verplichtingen. Het is echter onmogelijk een melding te doen van achterstallig onderhoud bij bouw en woningtoezicht als de verhuurder een woningbouwcorporatie betreft (zie screenshot).
In het kader van de klimaatdoelstellingen behoort complex 225 tot de energie onzuinigen. Het complex is matig geïsoleerd en voldoet niet aan het Bouwbesluit. De klapramen hebben kieren en bewoners ervaren hierdoor tocht en koude. De luchtafvoer door ventilatoren doet de warme lucht verdwijnen omdat ventielen niet kunnen worden gesloten. Gezien de verhoging van het gastarief de komende jaren is het van groot belang dat Haag Wonen deze problematiek serieus neemt.
Het verwarmen van de woning dreigt voor veel huurders anders onbetaalbaar te worden.
Uit de klachtbehandeling uit 2017 valt op te maken dat de te voeren interne procedure belangrijker is dan de inhoudelijke behandeling van de klacht zelf. Uit de beantwoording blijkt een verstarde organisatie die geenszins bereid is haar eigen (dis-)functioneren te beoordelen. Klachten worden door betrokkenen zelf behandeld, de directeur ondertekent. Haag Wonen kent hiervoor geen onafhankelijke toetsing.
De inmiddels opgeheven Huurdersvereniging heeft nooit reden gezien ons te steunen. Op de Voorzitter na hebben de overige Bestuursleden stelselmatig geweigerd met ons in gesprek te gaan. In strijd met de statuten van de Vereniging is de Voorzitter uit zijn fuctie gezet. Onze BC werd geroyeerd omdat wij in een brief aan de leden hadden opgeroepen tot een extra discussie om de Vereniging te behouden. De Woonbond wilde het handelen van de HHW niet beoordelen omdat er geen gezagsverhouding tot haar betalende lid zou bestaan. Zoals te doen gebruikelijk in het veel geprezen Poldermodel werd er wel geproken over principes voor goed bestuur. Natuurlijk was het goede contact met de achterban ook heel belangrijk. Haag Wonen heeft in 2018 alsnog ons jaarlijks budget ingetrokken terwijl wij erkend zijn als Bewonerscommissie.
Opnames overleg wijkteam en Nieuwsuur.
